Truckstar 9/2024
| 11:56 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 9/2024

In deze extra dikke uitgave genieten we in een uitgebreid verslag nog even na van het zonovergoten Profile Truckstar Festival. Een aanrader als je er deze twee de mooiste dagen van het jaar bij was, maar ook voor iedereen die er niet bij kon zijn. En er is meer te vinden in deze Truckstar!

Zo ontmoeten we in Japan Jun Kato met wie we een rit voor TP Service meemaken. Rijden we zelf met de Iveco S-Way naar het zonnige Italië en volgen we Frank Kersten die met zijn Mercedes riviercruiseschepen in Frankrijk bevoorraad. In eigen land bewonderen we de nieuwe DAF XD van Ron Vonk, maken we kennis met de FM van Terberg en rijden we zwaaiend rond kerk met Erik Ekkel. Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 9-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 9 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.

Festivalverslag

Met de vele deelnemers uit binnen- en buitenland is het Profile Truckstar Festival echt uniek. Zelfs vanuit Japan weten ze Assen te vinden. Bezoekers keken hun ogen dan ook uit bij al het moois langs de baan, in de showstraat en op het beursplein. En als de weergoden dan ook nog eens meewerken, kun je spreken van een supergeslaagd Truckstar Festival!

Truckstar Rijdt 'm Zelf

We melden ons bij Kuipers Logistics in Oldenzaal met de glanzend blauwe Iveco S-Way 6×2-demo, daar krijgen we een verse Krone-trailer mee met twee adressen: eentje net onder Milaan, de andere in de buurt van Brescia. Omdat de juiste milieusticker ontbreekt kunnen we niet door Oostenrijk. Via kennis Bartjan hebben we een mooi plekje voor de nacht doorgekregen in Zwitserland, een uurtje van de grens. Het eten is zoals beloofd prima en ‘s morgens kunnen we even verder bij de politieparking douchen. Ook die tip blijkt goud waard.

Scheepswinkel

Zes matrozen van de Seine Comtesse staan al klaar op de kade als we arriveren. De mannen duiken gelijk op de pallet met spullen als Frank hem op de kade heeft geplaatst. Uitgelaten scheuren ze het zwarte plastic van de pallet af. De chauffeur probeert de enthousiaste mannen in toom te houden, want hij moet op zijn tablet checken of de levering klopt. „Om te voorkomen dat er discussie ontstaat over wel of niet bestelde spullen, moet ik precies weten wat er op een pallet heeft gestaan.”

Japan

Wie al eens in Japan is geweest, weet dat alles er net iets anders aan toe gaat dan bij ons in Nederland. Er wordt links gereden, overal staan nette rijen en een bruine boterham is nagenoeg onvindbaar. Ook in het transport zijn er veel verschillen met wat wij in Europa als normaal zien. De vrachtwagens zijn voornamelijk van merken die wij niet kennen en ook over wat een optimale asconfiguratie is, hebben ze andere ideeën dan bij ons.

Vonk

„Het is mijn laatste vrachtwagen, dus ik wilde nog één keer uitpakken’’, aldus Ron Vonk. ,,Vandaar dat ik bij het bestellen alle opties heb aangevinkt, samen met de 450 pk motor. Ook is de XD daarna voorzien van een extra lange zonneklep, een voorspoiler en verlengers voor de zijskirts. Samen met de zilveren lak, de zwarte accenten en het geel is het een echte blikvanger geworden. Ik rij er pas een paar weken mee, maar het is onvoorstelbaar hoe vaak er wordt geseind.”

Terberg

„Sinds 2014 bouwt Terberg geen eigen trucks meer”, vertelt Edwin. „De opbouw is daarom gedaan door het team van dealer Van Dijk Trucks, maar wij hebben er op allerlei manieren aan meegewerkt. We wilden er iets bijzonders van maken zonder de standaard bloklampen en daarop is dit ontwerp gebaseerd. Het licht vanuit de lichtbalk verlicht ook het Volvo-logo op de achterkant. Het Electric-logo is met lasers uitgesneden en er zijn vier ronde lampen naast gemonteerd. Het logo is het standaard Electric-logo van Volvo Trucks.”